Als je 16 bent en geïnteresseerd in het rijden op een motorfiets op de weg, zonder Learner platen en eventueel met een passagier achterop, zult u ook afwegen welke motorrijbewijs te nemen.

Als je 16 bent, mag je je verplichte basisopleiding (CBT) afronden en legaal met een bromfiets van maximaal 50 cc op de weg rijden, met een nummerplaat en zonder passagier. Op je 17e mag je een 125cc motorfiets besturen zonder nummerplaten of een passagier.

Dit kan echter maar twee jaar duren wanneer je DL196 (CBT) certificaat zal verlopen.

De meeste mensen zullen in plaats daarvan op zoek gaan naar een volledig motorrijbewijs en de eerste keuze die je zult moeten maken is of het een AM bromfietsrijbewijs of A1 motorrijbewijs wordt.

En als je op dat punt komt zul je je waarschijnlijk afvragen wat het verschil is tussen een bromfiets en een scooter.

Wat is een bromfiets?

Bromfietsen waren van oudsher uitgerust met pedalen en de naam zelf is een samenvoeging van motor en pedaal.

Nu worden ze echter niet meer geleverd met pedalen en worden ze in plaats daarvan gedefinieerd door hun motorinhoud, snelheid en vermogen.

Gewoonlijk hebben ze een motor van 50 cc of minder en een topsnelheid van ongeveer 28 km/u. Meestal zijn het Twist & Go (automatische) modellen en ze zien er over het algemeen kleiner uit dan scooters, ondanks dat de wielen groter zijn.

Bromfietsen zijn over het algemeen goedkoper dan scooters.

Hoe oud moet ik zijn om een AM Bromfietsrijbewijs te krijgen?

Als je 17 jaar bent, en je hebt een geldig CBT en bent geslaagd voor je motor theorie-examen, dan kun je je AM Bromfiets Rijbewijs halen.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/

Als je slaagt mag je een bromfiets besturen met een maximale cilinderinhoud van 50cc en een topsnelheid van 28mph.

Wat is een scooter?

Een scooter heeft, net als een bromfiets, meestal een doortrap frame, maar het is de motor die hem onderscheidt.

Scooters hebben geen vaste motorgrootte en je kunt hoge en lage vermogens krijgen, maar ze beginnen bij 50 cc en gaan tot 750 cc voor de allergrootste maxi-scooters zoals de Honda NC750X. Er zijn ook scooters met een grote cilinderinhoud, zoals de Suzuki Burgman, die een reeks motoren tot 650 cc heeft om uit te kiezen.

In principe, als er een platform is waar je je voeten op kunt zetten tijdens het rijden, is het een scooter. Als hij kleiner is dan 50 cc, wordt hij wettelijk als bromfiets geclassificeerd.

Over het algemeen zijn scooters duurder dan bromfietsen, wat niet verwonderlijk is gezien hun voordelen in termen van vermogen en motorinhoud.

Scooters hebben doorgaans wielen met een kleinere diameter dan bromfietsen, maar ze zijn een mengeling van automatische en handgeschakelde transmissies.

Scooters hebben doorgaans kleinere wielen dan bromfietsen, maar ze zijn een mix van automatische en handgeschakelde transmissies.

Hoe oud moet ik zijn om een A1 motorrijbewijs te halen?

Als je 17 jaar bent kun je je A1 Motorrijbewijs halen. Hiermee mag je motorfietsen tot 125 cc besturen, inclusief scooters.

Ook hier geldt dat je je rijexamen moet hebben afgelegd en geslaagd moet zijn voor je theorie-examen om het A1-rijbewijs te mogen halen.

Dus waarom zou je het doen?

Dit roept de vraag op, waarom een AM bromfietsrijbewijs nemen op 17 als je in plaats daarvan een A1 motorrijbewijs kunt nemen? Of beter nog, waarom niet wachten tot je 19 bent en het A2 motorrijbewijs halen?

Uitgelicht: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/

In werkelijkheid, tenzij je ervan overtuigd bent dat je de rest van je leven op bromfietsen zult rijden of, als je wanhopig bent om een passagier te vervoeren en de L-platen op een 125cc wilt weggooien, kun je net zo goed wachten tot je 19 bent en een A2 motorrijbewijs examen afleggen – de AM en A1 rijbewijstrajecten helemaal overslaan.

Wat is het verschil tussen bromfiets- en scooterverzekering?

Het enige echte verschil tussen bromfiets en scooter verzekering is dat in het algemeen, bromfietsen zijn goedkoper te verzekeren, omdat ze worden gezien als een lager risico.

Echter, zowel scooters en bromfietsen hebben de neiging om een meer kosteneffectieve optie dan een full sized motorfiets als het gaat om het betalen voor de verzekering.